Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии — один из важнейших Богородичных праздников. Отмечается Русской Православной Церковью один день — 28 августа. Успением называют этот праздник, так как обычная человеческая смерть не коснулась Благодатной.
После Распятия Иисуса Христа и спасения Им рода человеческого, Пресвятая Богородица осталась на попечение апостола Иоанна Богослова по словам Спасителя: «Увидев матерь и ученика тут стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: Жено! Се, сын твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! И с этого времени ученик сей взял Ее к себе» (Ин 19:26-27). После распятия Христова Богородица вместе с учениками Сына своего пребывала в молитве и посте. В день Сошествия Святого Духа на апостолов (Пятидесятницу) она тоже получила дар Святого Духа. В то время царь иудейский Ирод подверг христиан жесточайшему гонению, и Иоанн, желая уберечь Пречистую, увёл Богородицу в Эфес, в дом своих родителей.
Спустя долгие годы после Евангельских событий во время молитвы на горе Елеонской – месте Вознесения Христа – пред Пречистой предстал архангел Гавриил, возвестив, что через три дня окончится Её земная жизнь, и Господь возьмёт Её к Себе. Перед кончиной своей Пресвятая Дева Мария хотела увидеть всех апостолов, которые к тому времени разошлись по разным местам проповедовать христианскую веру. Несмотря на это, желание Богородицы исполнилось: Святой Дух чудесным образом собрал апостолов у ложа Пресвятой Богородицы, на котором Она молилась и ожидала Своей кончины. Сам Спаситель в окружении ангелов сошёл к Ней, чтобы забрать Её душу с Собой.
Пресвятая Богородица обратилась ко Господу с благодарственной молитвой и просила благословить всех почитающих Ее память. Она также проявила огромное смирение: достигнув святости, с которой не сравнится ни один человек, будучи Честнейшей Херувим и Славнейшей без сравнения Серафим, Она молила Сына Своего защитить Ее от темной сатанинской силы и от мытарств, которые проходит после смерти каждая душа. Увидевшись с апостолами, Богоматерь радостно предала Свою душу в руки Господа, и тотчас раздалось ангельское пение.
После кончины гроб с телом Пречистой Девы был отнесен апостолами в Гефсиманию и там захоронен в пещере, вход которой завалили камнем. После похорон апостолы еще три дня оставались у пещеры и молились. Опоздавший к погребению апостол Фома был так опечален тем, что не успел поклониться праху Богородицы, что апостолы позволили открыть вход в пещеру и могилу, чтобы он мог поклониться святым останкам. Открыв гроб, они обнаружили, что там нет тела Богородицы, и таким образом убедились в Ее чудесном телесном вознесении на Небо. Вечером того же дня собравшимся на ужин апостолам явилась Сама Матерь Божия и сказала: “Радуйтесь! Я с вами – во все дни”.
Кончину Богородицы Церковь называет Успением, а не смертью, потому обычная человеческая смерть, когда тело возвращается в землю, а дух – Богу, не коснулась Благодатной. «Побеждены законы природы в Тебе, Дева Чистая, – воспевает Святая Церковь в тропаре праздника, – в рождении сохраняется девство, и со смертию сочетается жизнь: пребывая по рождении Девою и по смерти Живою, Ты спасаешь всегда, Богородица, наследие Твое».
Успенский пост
Праздник Успения Богоматери посвящен воспоминанию о её смерти. Богородица, за три дня до своей смерти, держала себя в строгом посту, ограничиваясь полностью от пищи. Во время Успенского поста православные христиане повторяют подвиг поста святой Девы Марии.
Дата начала Успенского поста не переходящая и всегда приходится на 14 августа. Успенский пост длится две недели — по 27 августа и предваряет праздник Успения Богородицы. Он считается таким же строгим, как и Великий — на протяжении всего поста нельзя есть мясо, молочные продукты и морепродукты. Лишь 19 августа разрешается есть рыбу — в день Преображения Господня.
Медовый и яблочный спас
На летний Успенский пост приходятся два праздника: Медовый и Яблочный спас. Так эти дни называются в простонародье. В церковном календаре они имеют иное название — Происхождение (изнесение) Честных Древ Животворящего Креста Господня и Преображение Господне.
Первый праздник знаменуется датой начала Успенского поста — 14 августа. В этот день Церковью вспоминается сражение князя Андрея Боголюбского с волжскими булгарами. Благоверный князь вознес к Богу свои молитвы о помощи в бою. Битва, обреченная на поражение, закончилась победой русских войск. Во время этого сражения случились знамения от икон Спасителя, Пресвятой Богородицы и святого Креста. Слово «происхождение» дополняется «изнесением» и значит торжественную церемонию или крестный ход. Так же, по традиции в этот день на Руси освящали мед — отсюда пошло название «медовый спас».
Преображение Господне — один из двунадесятых праздников, связанных с событиями из жизни Христа. В этот день, как описывают евангелисты, Господь преобразился — зашел на гору с некоторыми из своих учеников, где от всей фигуры Его лился яркий свет: лицо Его засияло, а одежды стали белыми.
На сайте Треба Онлайн Вы можете подать записки к празднику Преображения Господня в:
Этот день, 19 августа — пора созревания яблок и винограда. Именно эти фрукты приносят освещать в храм на Преображение Господне с благодарностью за урожай.
Молитвы на Успение
Тропарь
В рождестве девство сохранила eси, во успении мира не оставила eси, Богородице, преставилася eси к Животу, Мати сущи Живота: и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.
Молитва на Успение Пресвятой Богородицы
О Пресвята́я Богоро́дице Де́во, Влады́чице, вы́шшая А́нгел и Арха́нгел и всея́ тва́ри Честне́йшая, а́нгельское вели́кое удивле́ние, проро́ческая высо́кая про́поведь, апо́стольская пресла́вная похвало́, святи́телей изря́дное украше́ние, му́чеников кре́пкое утвержде́ние, и́ноков спаси́тельное наставле́ние, по́стников неизнемога́ющее воздержа́ние, де́вствующих чистото́ и сла́во, матере́й ти́хое весе́лие, младе́нцев му́дросте и наказа́ние, вдови́ц и си́рых Корми́тельнице, наги́х одея́ние, боля́щих здра́вие, пле́нников избавле́ние, по мо́рю пла́вающих тишино́, обурева́емых небу́рное приста́нище, блужда́ющих нетру́дная Наста́внице, путеше́ствующих ле́гкое прохожде́ние, тружда́ющихся благо́е поко́ище, в беда́х су́щих ско́рая Засту́пнице, оби́димых Покро́ве и прибе́жище, ненаде́ющихся наде́яние, тре́бующих Помо́щнице, печа́льных при́сное утеше́ние, ненави́димых любо́вное смире́ние, гре́шников спасе́ние и к Бо́гу присвое́ние, правове́рных всех тве́рдое огражде́ние, непобеди́мое поможе́ние и заступле́ние! Тобо́ю нам, Влады́чице, Неви́димый ви́дим бысть, и Тебе́ мольбу́ прино́сим, Госпоже́, гре́шнии раби́ Твои́: О Преми́лостивая и Пречу́дная Све́та у́мнаго Цари́це, ро́ждшая Царя́ Христа́, Бо́га на́шего, Живода́вца всех, от небе́сных сла́вимая и от земны́х хвали́мая, а́нгельский уме́, светоза́рная звездо́, святы́х Пресвяте́йшая, Влады́чице всех тва́рей, Боголе́пная Деви́це, Нескве́рная Неве́сто, пала́то Ду́ха Пресвята́го, о́гненный Престо́ле Неви́димаго Царя́, небе́сный киво́те, носи́ло Сло́ва Бо́жия, огнеобра́зная колесни́це, поко́ище Жива́го Бо́га, неизрече́нное составле́ние пло́ти Христо́вы, гнездо́ Орла́ Небе́снаго, Го́рлице Богогла́сная, Голуби́це кро́ткая, ти́хая и незло́бивая, Ма́ти чадолюби́вая, ми́лостей бе́здно, разверга́ющая ту́чу гнева Бо́жия, неизмери́мая глубино́, неизрече́нная та́йно, несве́домое чу́до, нерукотворе́нная Це́ркве Еди́наго Царя́ всех век, благоуха́нное кади́ло, честна́я багряни́це, Боготка́нная порфи́ро, душе́вный раю́, живоно́снаго са́да о́трасле, цве́те прекра́сный, процве́тший нам небе́сное весе́лие, гро́зде спасе́ния на́шего, ча́ше Царя́ Небе́снаго, в нейже раствори́ся от Ду́ха Свята́го вино́ неисчерпа́емыя благода́ти, Хода́таице зако́на, зача́ло и́стинныя ве́ры Христо́вы непоколеби́мый сто́лпе, мечу́ я́рости Бо́жия на богопроти́вных, бесо́в устраше́ние, во бра́нех побежде́ние, христиа́н всех нело́жная Храни́тельнице и ми́ра всего́ изве́стное спасе́ние! О Всеми́лостивая Госпоже́, Де́во Влады́чице, Богоро́дице, услы́ши нас, моля́щихся Тебе́, и яви́ ми́лость Твою́ на лю́дех Твои́х, моли́ Сы́на Своего́ избавитися нам от вся́каго зла и сохрани́ оби́тель на́шу и вся́ку оби́тель, и град, и страну́ ве́рных, и лю́ди, благоче́стно прибега́ющия и призыва́ющия и́мя Твое́ свято́е, от вся́кия напа́сти, губи́тельства, гла́да, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников и междоусо́бныя бра́ни, от вся́кия боле́зни и вся́каго обстоя́ния, да ни ра́нами, ни преще́нием, ни мо́ром, ни вся́ким пра́ведным гне́вом Бо́жиим ума́лятся раби́ Твои́. Но соблюда́й и спаса́й ми́лостию Свое́ю, Госпоже́, за ны моля́щися, и поле́зное благорастворе́ние возду́ха во вре́мени пло́днаго приноше́ния нам да́руй. Облегчи́, возста́ви и поми́луй, Преми́лостивая Влады́чице, Богоро́дице препе́тая, во вся́кой беде́ и нужде́ су́щия. Помяни́ рабы́ Твоя́ и не пре́зри слез и воздыха́ния на́шего, и обнови́ нас бла́гостию Своея́ ми́лости, да со благодаре́нием утеша́емся, обре́тше Тя Помо́щницу. Умилосе́рдися, Госпоже́ Пречи́стая, на немощны́я лю́ди Твоя́, Наде́ждо на́ша. Разсе́янныя собери́, заблу́дшия на путь пра́вый наста́ви, отпа́дшия от благочести́выя оте́ческия ве́ры па́ки возврати́, ста́рость поддержи́, ю́ныя вразуми́, младе́нцы воспита́й и просла́ви сла́вящия Тя, изря́днее же — Це́рковь Сы́на Твоего́ соблюди́ и сохрани́ в долготу́ дний. О Ми́лостивая и Преми́лостивая Цари́це Небесе́ и земли́, Богоро́дице Присноде́во! Хода́тайством Твои́м поми́луй страну́ на́шу и во́инство ея́ и вся правосла́вныя христиа́ны, сохраня́ющи их под кро́вом ми́лости Твоея́, ри́зою Твое́ю честно́ю защити́ и моли́ из Тебе́ вопло́щшагося без се́мене Христа́, Бо́га на́шего, да препоя́шет ны свы́ше си́лою на вся ви́димыя и неви́димыя враги́ на́ша. Спаси́ же и поми́луй, Госпоже́, Вели́каго Господи́на и Отца́ на́шего (имя), Святе́йшего Патриа́рха Моско́вского и всея́ Руси́, преосвяще́нныя митрополи́ты, архиепи́скопы и епи́скопы правосла́вныя, иере́и же и диа́коны и весь при́чет церко́вный, и весь мона́шеский чин, и вся правове́рныя лю́ди, поклоня́ющияся и моля́щияся пред честно́ю Твое́ю ико́ною. При́зри на всех нас призре́нием ми́лостивнаго Твоего́ заступле́ния, воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя и просвети́ о́чи серде́чныя ко зре́нию спасе́ния, ми́лостива нам бу́ди зде и на Стра́шнем Суде́ Сы́на Твоего́ о нас умоли́, преста́вльшияся во благоче́стии от жития́ сего́ рабы́ Твоя́ в ве́чней жи́зни со А́нгелы и Арха́нгелы и со все́ми святы́ми причти́, да одесну́ю Сы́на Твоего́ Бо́га предста́нут, и моли́твою Твое́ю сподо́би вся правосла́вныя христиа́ны со Христо́м жи́ти и ра́дости а́нгельския в Небе́сных селе́ниих наслажда́тися. Ты бо еси́, Госпоже́, сла́ва Небе́сных и упова́ние земны́х, Ты на́ша Наде́жда и Засту́пница всех притека́ющих к Тебе́ и Твоея́ святы́я по́мощи прося́щих. Ты Моле́бница на́ша те́плая к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему. Твоя́ Ма́терняя моли́тва мно́го мо́жет на умоле́ние Влады́ки, и Твои́м предста́тельством ко Престо́лу благода́ти Пресвяты́х и Животворя́щих Его́ Та́ин приступа́ти дерза́ем, а́ще и недосто́йнии. Те́мже всечестны́й о́браз Твой и руко́ю Твое́ю держи́маго Вседержи́теля ви́дяще на иконе, ра́дуемся, гре́шнии, со умиле́нием припа́дающе, и любо́вию сей целу́ем, ча́юще, Госпоже́, Твои́ми святы́ми Богоприя́тными моли́твами дойти́ Небе́сныя безконе́чныя жи́зни и непосты́дно ста́ти в день су́дный одесну́ю Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, сла́вяще Его́ ку́пно со Безнача́льным Отце́м и Пресвятым, Благи́м, Животворя́щим и Единосу́щным Ду́хом, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
КАНОН ПЕРВЫЙ УСПЕНИЮ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
глас 1
Песнь 1
Ирмос: Преукрашенная Божественною славою, священная и славная, Дево, память Твоя вся собра к веселию верныя, начинающей Мариаме, с лики и тимпаны, Твоему поющия Единородному: славно яко прославися.
Да провождают невещественнии чинове небошественное в Сион Божественное тело Твое, внезапу же стекшеся апостол множество от конец, Богородице, Тебе предсташа абие, с нимиже, Чистая, Твою честную, Дево, память славим.
Победныя почести взяла еси на естество, Чистая, Бога рождши, обаче же, подобящися Творцу Твоему и Сыну, паче естества повинуешися естественным законом. Темже умерши, с Сыном востаеши, вечнующи.
Песнь 3
Ирмос: Содетельная и содержительная всех Божия Мудросте и Сило, непреклонну, недвижиму Церковь утверди, Христе, един бо еси Свят, во святых почиваяй.
Жену Тя мертвенну, но паче естества и Матерь Божию видевше, Всенепорочная, славнии апостоли ужасно прикасахуся руками славою облистающей, яко богоприятное Селение видяще.
Постиже руце досадительныя дерзаго, усечением суд нанес, Богу сохраньшу честь одушевленному Кивоту, славою Божества, в Немже Слово плоть бысть.
Седален
Блажим Тя, вси роди, Богородице Дево, в Тя бо Невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство Тя имуще: день бо и нощь молишися о нас и роди христианстии Твоими молитвами утверждаются. Тем, воспевающе, вопием Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Песнь 4
Ирмос: Речи пророков и гадания воплощение проявиша от Девы Твое, Христе: сияние блистания Твоего во свет языков изыдет, и возгласит Тебе бездна с веселием: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Видите, людие, и чудитеся: Гора бо святая и явственная Богу в Небесныя обители превышше вземлется, Небо земное в Небесное и нетленное селение вселяемо.
Жизни присносущныя и лучшия смерть Твоя бысть прехождение, Чистая, от привременныя к Божественней воистину и непреходимей преставляя Тя, Чистая, в веселии Сына зрети Твоего и Господа.
Взяшася двери Небесныя, и Ангели воспеша, и прият Христос девства Своея Матере сосуд; Херувими подъяша Тя с веселием, Серафими же славят, радующеся.
Песнь 5
Ирмос: Божию и неизреченную доброту добродетелей Твоих, Христе, исповем: от Присносущныя бо Славы Соприсносущное и Ипостасное возсиявый Сияние, из девственныя утробы сущим во тьме и сени воплощся, возсиял еси Солнце.
Яко на облаце, Дево, апостольский лик носимь, к Сиону от конец служити Тебе, Облаку легкому, собирашеся: от Неяже Вышний Бог сущим во тьме и сени Праведное возсия Солнце.
Труб богоприятнии языцы богословных мужей благогласнейше Богородице вопияху, исходную возглашающе песнь Духом: радуйся, нетленный Источниче Божия живоначальнаго и спасительнаго всем воплощения.
Песнь 6
Ирмос: Морский пучинородный китов внутренний огнь — тридневнаго Твоего погребения проображение, егоже Иона пророк показася. Спасен бо, яко и предпослася, неврежден, вопияше: пожру Ти со гласом хваления, Господи.
Дает Тебе яже превыше естества Царь всех Бог: в рождестве бо Деву якоже сохрани, тако во гробе тело соблюде нетленно и спрослави Божественным преставлением, честь Тебе, яко Сын Матери, даруя.
Воистину Тя, яко светел свещник невещественнаго Света, кадильницу златую Божественнаго Угля, во Святая святых всели, ручку и жезл, скрижаль богописанную, ковчег святый, трапезу Слова жизни, Дево, Рождество Твое.
Кондак, глас 2
В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Икос
Огради моя помышления, Христе мой, ибо Стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя и в тяжких мыслех заступи мя, Ты бо взывающим и просящим верою моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается, Светоподателю, во утробу вселивыйся приснодевственную.
Песнь 7
Ирмос: Безстудней ярости же и огню Божественное желание сопротивляяся, огнь убо орошаше, ярости же смеяшеся, богодохновенною словесною преподобных тривещанною цевницею противовещая мусикийским органом посреди пламене: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богоделанныя скрижали Моисей, писанныя Божественным Духом, яростию сокруши, но сего Владыка Рождшую неврежденну в Небесныя сохрань домы ныне внутрь всели. С Нею играюще, вопием Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
В кимвалех — усты чистыми, мусикийски же — сердцем светлым, доброгласною трубою — высокою мыслию, Девы и Чистыя в нарочитый избранный день преставления, детельными плещуще руками, вопием: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богомудрии, соберитеся, людие: Божия бо славы Селение от Сиона преставляется к Небесному жилищу, идеже глас чист празднующих, глас несказаннаго радования, и в веселии вопиющих Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Пламень, орошающ преподобныя, злочестивыя же попаляющ, Ангел Божий всемощный показа отроком, живоначальный же источник содела Богородицу, тлю смерти и живот точащу поющим: Содетеля единаго поим, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Глаголы последоваху Божественному Ковчегу священному все множество Богословов в Сионе: камо идеши ныне, Скиние,— зовуще,— Бога Живаго? Не престай призирающи верою поющия: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Якоже, воздевши руце, исходиши, Всенепорочная, руце, имиже Бога носила еси плотию, со дерзновением, яко Мати, рекла еси к Рожденному: яже Ми дал еси, во веки сохрани, вопиющия Тебе: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Побеждаются естества уставы в Тебе, Дево Чистая: девствует бо рождество и живот предобручает смерть; по рождестве Дева и по смерти жива, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Дивляхуся Ангельския силы, в Сионе смотряюще своего Владыку, женскую душу руками носящаго, пречисто бо Рождшей сынолепно провозглашаше: гряди, Чистая, с Сыном и Богом прославлена буди.
Опрята лик апостольский богоприятное тело Твое, со страхом зряще и гласом велиим вещающе: в Небесныя домы к Сыну восходящи, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Светилен
Апостоли, от конец совокупльшеся зде, в Гефсиманийстей веси погребите тело Мое, и Ты, Сыне и Боже Мой, приими дух Мой. (Трижды)
КАНОН ВТОРОЙ УСПЕНИЮ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя успение.
Девы отроковицы, с Мариамиею пророчицею песнь исходную ныне воскликните: Дева бо и едина Богомати ко приятию Небесному преставляется.
Достойно, яко одушевленное Тя Небо, прияша Небесная, Пречистая, Божественная селения, и предста, светло украшена, яко Невеста, Всенепорочная, Царю и Богу.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней памяти Твоей венцев славы сподоби.
От мертвых чресл произведшися, естеством подобна, Чистая, исхождение разреши, рождши же сущую Жизнь, к Жизни преставися Божественней и Ипостасней.
Лик Богословов от конец, свыше же Ангел множества к Сиону идяху всесильным мановением, достодолжно, Владычице, Твоему погребению служаще.
Седален
Блажим Тя, вси роди, Богородице Дево, в Тя бо Невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство Тя имуще: день бо и нощь молишися о нас и роди христианстии Твоими молитвами утверждаются. Тем, воспевающе, вопием Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий Совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Чудо бяше зрети Небо всех Царя одушевленное, испражнения преходящее земная, яко чудна дела Твоя! Слава силе Твоей, Господи.
Аще и непостижный Сея Плод, Имже небеса быша, погребение прият волею, яко мертв; како погребения отвержется неискусобрачно Рождшая?
В преставлении Твоем, Мати Божия, пространнейшее тело Твое и богоприятное ангельская воинства священными крилы трепетом и радостию покрываху.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о честнем успении Твоем: Ты бо, Неискусобрачная Дево, от земли преставилася еси к вечным обителем и к безконечней жизни, всем, воспевающим Тя, спасение подавающая.
Да возгласят трубы богословов днесь, язык же многовещанный человеческий ныне да восхвалит, да огласит же воздух, безмерным сияя светом, Ангели да поют Пречистыя Девы успение.
Сосуд подобаше избранный, пением Ти весь удивляемь, Девице, исходен, весь освящен Богови, всем богоприятен, и сей истинно являемый, Богородице Всепетая.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Из Тебе Жизнь возсия, ключи девства не рушивши; како убо пречистое и живоначальное Твое тело искушения смерти бысть причастно?
Жизни бывши храм, жизнь присносущную улучила еси: смертию бо к животу преминула еси, Яже Жизнь рождши воипостасную.
Кондак, глас 2
В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Икос
Огради моя помышления, Христе мой, ибо Стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя и в тяжких мыслех заступи мя, Ты бо взывающим и просящим верою моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается, Светоподателю, во утробу вселивыйся приснодевственную.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии, паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Юноши и девы, Девыя же и Богоматере память чтуще, старцы, и монаси, царие и судии, пойте: отец наших Господи и Боже, благословен еси.
Да вострубят трубою духовною горы Небесныя, да радуются холми, и да играют Божественнии апостоли: Царица к Сыну преставляется, с Ним царствующи.
Всесвященное преставление Божественныя Твоея и Нетленныя Матере премирныя Вышних сил совокупи чины, веселитися с сущими на земли, Тебе поющими: Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Память Твою, Чистая Дево, Начала же, и Власти, и Силы, Ангели, Архангели, Престоли, Господства, Херувими славят и страшнии Серафими; человеческий же род — поем и превозносим во вся веки.
Иже странно вселивыйся, Богородице, в чистое чрево Твое, воплощаемь, Сей, всесвященный дух Твой прием, у Себе упокои, яко должник Сын. Темже Тя поем, Дево, и превозносим во вся веки.
О, выше ума чудес Приснодевы же и Богоматере! Во гроб бо всельшися, показа рай. Емуже предстояще днесь, радующеся, поем: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное преставление Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Приидите в Сион, на Божественную и тучную Гору живаго Бога, возрадуемся, Богородицу зряще: к зело бо лучшей и Божественней сени, яко Матерь, Сию во Святая святых Христос престави.
Приидите, вернии, ко гробу приступим Божия Матере и обымем, сердцы и устнами, очесы и лицем чисто прикасающеся и почерпающе исцелений независтныя дары от источника приснотекущаго.
Приими от нас песнь исходную, Мати живаго Бога, и светоносною Твоею и Божественною осени благодатию, воинству — победительная, христолюбным людем — мир, оставление — поющим и душам спасение подающи.
Светилен
Апостоли, от конец совокупльшеся зде, в Гефсиманийстей веси погребите тело Мое, и Ты, Сыне и Боже Мой, приими дух Мой. (Трижды)
АКАФИСТ УСПЕНИЮ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
Кондак 1
Избра́нной от всех родо́в Божией Матери и Цари́це, восходя́щей от земли́ к Небеси́, благогове́йная пе́ния о пречестне́м Твое́м Успе́нии прино́сим раби́ Твои́, Богоро́дице. Ты же, я́ко и́мущая побе́ду над сме́ртию, от вся́ких нас смертоно́сных бед свободи́, да зове́м Ти: Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Икос 1
А́нгел предста́тель по́слан бысть рещи́ Богоро́дице ко преми́рным Ея́ возше́ствие и приити́ предъявле́ние к Ней Сы́ну Ея́ и Бо́гу, све́тло о Ней блиста́яся и стоя́, зовы́й такова́я: Ра́дуйся, прера́дованная Ма́ти Царе́ва; Ра́дуйся, Небе́сная Цари́це, Ма́ти Бо́га и Го́спода Небесе́ и земли́. Ра́дуйся, предпочте́нная превели́чеством прише́ствия к Тебе́ Сы́на Твоего́ и Бо́га; Ра́дуйся, возвели́ченная извеще́нием Твоего́ к Сы́ну отше́ствия. Ра́дуйся, от всех родо́в Бо́гом избра́нная; Ра́дуйся, свято́е вмести́лище Сло́ва Бо́жия. Ра́дуйся, проро́ческаго прорече́ния исполне́ние; Ра́дуйся, Апо́столом пречестны́й ве́нче. Ра́дуйся, святи́телем украше́ние и свяще́нником добро́то; Ра́дуйся, прави́телем удобре́ние и держа́во. Ра́дуйся, Богому́дрых и́ноков возведе́ние к Го́рнему Ца́рствию; Ра́дуйся, отверза́ющая ра́йския две́ри христиа́нскому ро́ду, при́сно Тя блажа́щему. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 2
Ви́дяще Апо́столов лик, всеси́льным манове́нием от коне́ц земли́ на о́блацех предста́вших ко Пречестно́му Твоему́, Пренепоро́чная, Успе́нию, священнонача́льницы: Диони́сий — небе́сный таи́нник, Иерофе́й ди́вный и Тимофе́й с Боголе́пною че́стию свяще́нства поя́ху Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Разу́мная вся тварь, старе́йшая чинонача́лия а́нгельская приидо́ша со свои́м Царе́м, И́же во Своя́ живонача́льнейшия ру́це ду́шу Ма́тере Своея́ прия́т; те́плый же ве́рою Петр со слеза́ми мно́гая к Ней изрече́, зовы́й: Ра́дуйся, ко преми́рным, Ма́ти Творца́ ми́ру, восходя́щая; Ра́дуйся, к пренебе́сным, простра́ннейшая небе́с, взе́млющаяся. Ра́дуйся, четвероча́стное стихи́й освяти́вшая Твои́м восхожде́нием; Ра́дуйся, Небе́сных возвесели́вшая Твои́м прехожде́нием. Ра́дуйся, во Иерусали́м Го́рний прекра́сный прия́тая; Ра́дуйся, в нерукотворе́нныя хра́мы прера́достно вше́дшая. Ра́дуйся, Херуви́мов и Серафи́мов Цари́це; Ра́дуйся, Арха́нгелов Влады́чице. Ра́дуйся, прибе́жище ве́рных и избавле́ние; Ра́дуйся, достоя́нию Твоему́ по́мощь и защи́щение. Ра́дуйся, о всем ми́ре христиа́нстем к Бо́гу Хода́таице; Ра́дуйся, благ вся́ческих Всеблага́я Пода́тельнице. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 3
Си́ла Вы́шняго восхи́ти от Инди́и Фому́, за не́кое изволе́ние Бо́жие не прилу́чшуся ему́ в пречестно́е успе́ние Богома́тере, и предпоста́ви живоприе́мному Ея́ гро́бу, и́же, Преста́вльшуюся прини́к ви́дети, уразуме́ вознесе́нную на Небеса́ с те́лом и, ве́ровав, о сем возопи́: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́я в себе́ помышле́ние учени́к, я́ко Бо́жиим смотре́нием бе ему́ не обрести́ся ко провожде́нию Богома́тере с про́чими вку́пе, обра́дован быв о безсме́ртнем Ея́ Успе́нии, сия́ вопия́ше к Ней: Ра́дуйся, восприе́млемая от земли́ дла́ньма Сы́на Твоего́; Ра́дуйся, ко превы́шним возше́дшая наслажда́тися сла́вы Его́. Ра́дуйся, провожда́емая от всех чинонача́лий а́нгельских в Го́рняя; Ра́дуйся, подъе́млемая Херуви́мы в Небе́сная и Наднебе́сная. Ра́дуйся, в Небе́сных врате́х от старе́йших Сил велеле́пно пе́сньми возноси́мая; Ра́дуйся, от всех Небе́сных гра́ждан окружа́емая и блажи́мая. Ра́дуйся, Не́бо земно́е, к Го́рнему селе́нию возвы́шенное; Ра́дуйся, Престо́ле Госпо́день, от земли́ вознесе́нный в Ца́рствие Небе́сное. Ра́дуйся, предста́тельство на́ше и кре́пкое заступле́ние; Ра́дуйся, гре́шником Спору́чнице во спасе́ние. Ра́дуйся, Христиа́ном Цари́це и по Бо́зе Наде́ждо Небе́снаго Ца́рствия; Ра́дуйся, Ма́ти Живота́ и по Го́споде нам упова́ние жи́зни ве́чныя. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 4
Бу́рю внутрь име́я Аффо́ний помышле́ний неве́рных и зря Богоно́сными Апо́столы Богома́тере Пречестно́е Те́ло всече́стне ко гро́бу несе́нное, ко опроверже́нию устреми́ся; внеза́пу же, егда́ со ослепле́нием о́чию ру́це его́ отъя́те ко одру́ прилепле́не ви́сясте, ве́рою Ма́терь Бо́жию испове́даше, вопия́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шавше таи́нницы и самови́дцы Сло́ва А́нгелов, пою́щих превы́шними пе́сньми при погребе́нии Богоприя́тнаго те́ла Бо́жия Ма́тере, и честь пода́ти хотя́ще Богоуго́дную, потща́шася согла́сно пе́ти, глаго́люще: Ра́дуйся, благове́стие прие́мшая о преше́ствии Твое́м в Го́рнее Ца́рствие; Ра́дуйся, от благовести́вшаго Гаврии́ла прие́мшая ра́достнаго рая́ вра́вие. Ра́дуйся, пречестно́е херуви́мское мно́жество просвети́вшая; Ра́дуйся, пресла́вное серафи́мское естество́ возра́довавшая. Ра́дуйся, от патриа́рхов прообразова́нная; Ра́дуйся, от проро́ков предвозвеще́нная. Ра́дуйся, злу́ю де́рзость Аффо́ниеву ско́ро отмсти́вшая; Ра́дуйся, исцеле́ние тому́жде пода́вшая. Ра́дуйся, обрати́вшая в ве́ру Аффо́ниево неве́рие; Ра́дуйся, ве́рное того́ прие́мшая испове́дание. Ра́дуйся, возводя́щая к Небеси́ любо́вь и ве́ру к Тебе́ иму́щих; Ра́дуйся, спаса́ющая ве́рою и́мя Твое́ призыва́ющих. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 5
Боготе́чныя зве́зды, Апо́столи святи́и, в поднебе́сней разсе́яннии ра́ди Ева́нгелия, восхище́ни бы́ша на о́блацех, по широте́ возду́шней, ко погребе́нию Ма́тере Госпо́дни, Ю́же пе́ньми и пе́сньми провожда́юще, с Невеще́ственными взыва́ху: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше Богови́дцы своего́ Влады́ку, в ру́це Ма́тере Своея́ ду́шу прие́мша, и Го́спода Того́ разуме́вше, потща́шася священносло́вия пе́сньми благосло́вне воспе́ти Ю: Ра́дуйся, Цари́це, над все́ми Ца́рствующаго носи́вшая; Ра́дуйся, и Сама́ рука́ма Его́ Сыно́внима носи́мая. Ра́дуйся, ски́птре ца́рский в Христо́вой десни́це; Ра́дуйся, в руце́ Но́я ветвь голуби́цы. Ра́дуйся, же́зле Ааро́нов, прозя́бший нетле́ние; Ра́дуйся, кри́не неувядаемый, процве́тший безсме́ртие. Ра́дуйся, Богоотца́ Дави́да цевни́це Богодохнове́нная; Ра́дуйся, проро́чествия его́ возста́вшая сло́во, псалти́рю и гу́сли прекра́сныя. Ра́дуйся, одушевле́нный святы́ни Госпо́дни киво́те; Ра́дуйся, в поко́й Госпо́день воскре́сший наш животе́. Ра́дуйся, ски́ние, от Херуви́мов осеня́емая; Ра́дуйся, Свята́я святы́х, от Серафи́мов глаго́лемая. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 6
Пропове́дницы Богоно́снии Апо́столи, по отше́ствии ко преми́рным Бо́жия Ма́тере во о́бщем седе́нии обы́чныя трапе́зы бы́вше и предложе́ние ча́сти хле́ба во И́мя Госпо́дне вознося́ще, внеза́пу свы́ше Богоро́дицу Цари́цу, прише́дшую со светоно́сными А́нгелы, зря́ху и, мир тем от Сы́на и Бо́га пода́вшую слы́шавше, возгласи́ша о сем: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ нам Со́лнце пра́вды, Христо́с Бог от Твои́х пречи́стых ложе́сн, во́лею и благоразу́мием пропове́дания чрез Апо́столы мир просвети́ и Тя, Богома́терь, от ро́да и в род просла́ви. Те́мже и мы вси ублажа́ем Тя, вопию́ще Ти: Ра́дуйся, Присноблаже́нная от всех родо́в во ве́ки; Ра́дуйся, благоутро́бная и Ми́лостивая на челове́ки. Ра́дуйся, учени́ческому ли́ку обеща́ние испо́лнившая; Ра́дуйся, присеще́нием Твои́м от Сы́на Твоего́ и Бо́га мир тому́ пода́вшая. Ра́дуйся, всежела́тельное святы́х сла́дкое зре́ние; Ра́дуйся, преподо́бных матере́й и дев святы́х всевеселя́щее ра́дование. Ра́дуйся, преходя́щая ра́йское селе́ние пра́ведных; Ра́дуйся, посеща́ющая всех во сла́ве небе́сней су́щих. Ра́дуйся, нача́ло челове́ческаго спасе́ния; Ра́дуйся, исполне́ние всех благи́х жела́ния. Ра́дуйся, по Бо́зе, Царе́ ца́рствующих, Богоро́дице Цари́це; Ра́дуйся, по Го́споде госпо́дствующих, Влады́це на́шем, Госпоже́ и Влады́чице. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 7
Хотя́щих всех с ве́рою входи́ти в храм Твой святы́й, Богоро́дице, при́сно спаса́еши и сла́вящих Тя от вся́ких напа́стей и бед свобожда́еши; те́мже и благове́рным лю́дем, присноблажа́щим Тя, побе́ды на сопроти́вныя да́руй и вся ко спасе́нию проше́ния нам подавай, о сем моля́щимся Тебе́ и пою́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вую показа́ тварь, я́влься нам, всех Творе́ц Госпо́дь Тобо́ю, Богоро́дице. Ты же сро́дное промышле́ние о нас к Нему́ иму́щи, че́стне почита́ющих пречестно́е Твое́ Успе́ние, приими́ сицева́я Тебе́ вопию́щих: Ра́дуйся, Ма́ти Бо́гу, избра́нная от земны́х; Ра́дуйся, превы́шшая земны́х и Небе́сных. Ра́дуйся, Херуви́мов и Серафи́мов горе́ превозше́дшая; Ра́дуйся, лик учени́ческий о́блаком ко погребе́нию Ти до́ле совоку́пльшая. Ра́дуйся, Фому́ по погребе́нии Твое́м си́лою Бо́жиею предпоста́вившая изря́днее; Ра́дуйся, чрез него́ уве́рившая Твое́ на Не́бо с пло́тию преселе́ние. Ра́дуйся, красото́ю всех доброде́телей украше́нная; Ра́дуйся, красне́йшему па́че сыно́в челове́ческих Сы́нови Своему́ сопричте́нная. Ра́дуйся, я́ко фи́никс, пло́тию воскре́сшею процве́тшая; Ра́дуйся, я́ко кедр в Лива́не небе́сном, умно́жившаяся. Ра́дуйся, дре́во живота́, насажде́нное посреде́ рая́ превы́шняго; Ра́дуйся, ковче́же мы́сленный возвы́шенный в Го́рняя от пото́па сме́ртнаго. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 8
Стра́нно в превы́шних ве́дуще Тя, Избра́нная, я́ко со́лнце, Влады́чице, внутрь пренебе́сных недомы́слимых красо́т и неизрече́нных добро́т, уми́льно к Сы́ну и Бо́гу, дла́ньма Его́ держи́му, возше́дшую и прера́достно прекло́ньшуюся живонача́льней Его́ десни́це, о сем непреста́нно вопие́м: Аллилу́иа.
Икос 8
Вся бы́вши горе́, к Небе́сным взя́та и, земны́х не оставля́ющи, Богома́ти, рука́ма Сыно́внима носи́ма, в незаходи́мая вни́де, во о́ный град всесветя́щий и прекра́сный, Иерусали́м вы́шний, Херуви́мы обстои́ма со все́ми Небе́сными си́лами, иде́же слы́шит пою́щих сия́: Ра́дуйся, Ея́же пресвята́я душа́ в вы́шнем всесве́тлом Сио́не вселя́ется; Ра́дуйся, Ея́же и нетле́нное те́ло та́можде с душе́ю ку́пно прославля́ется. Ра́дуйся, вше́дшая в престо́льный град Самаго́ Вседержи́теля; Ра́дуйся, возне́сшаяся в прекра́сный рай Вы́шняго Насади́теля. Ра́дуйся, пренесе́нная во град, основа́нный от ка́меней всесветя́щих; Ра́дуйся, введе́нная во огра́ду, обстои́мую во́и сил превы́шних. Ра́дуйся, превы́шше Небе́с во благоле́пие Бо́жие взя́тая; Ра́дуйся, па́че всех невеще́ственных умо́в почте́нная. Ра́дуйся, принося́щая к Сы́ну Своему́ и Бо́гу моле́ние ве́рных; Ра́дуйся, и Сама́ непреста́нно у Престо́ла Сы́на Твоего́ и Бо́га моля́щаяся о всех. Ра́дуйся, Предста́тельнице к Бо́гу, мир спаса́ющая; Ра́дуйся, Засту́пнице, ро́ду христиа́нскому от Бо́га дарова́нная. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 9
Вся́кое естество́ а́нгельское превозно́сит Тя, Богоро́дице, челове́честии же ро́ди вси Ма́терь Тя Бо́жию сла́вим и почита́ем пречестно́е Твое́ Успе́ние, Цари́це: Тебе́ бо ра́ди земни́и Небе́сным совокупля́ются, согла́сно пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́йства Боговеща́нных проро́ческих рече́ний ны́не зрим о Тебе́ сбы́вшаяся, Богоро́дице, я́ко вои́стину Бо́га пло́тию родила́ еси́ нам. Те́мже та́инству словесе́ Бо́жия ве́рующе, вопие́м: Ра́дуйся, зако́на и проро́ков глави́зно соверше́нная; Ра́дуйся, звездо́ Иа́ковля, Валаа́мом пророкова́нная. Ра́дуйся, одре́ Царя́ Вели́каго, веща́нный Соломо́ном; Ра́дуйся, руно́, ороше́нное Иису́сом, образова́нное Гедео́ном. Ра́дуйся, Неопали́мая Купино́, законополо́жником предзри́мая; Ра́дуйся, горо́ свята́я, му́жем жела́ния усмотре́нная. Ра́дуйся, ле́ствице небе́сная, Иа́ковом предви́димая; Ра́дуйся, две́ре непроходи́мая, Иезекии́лем предзри́мая. Ра́дуйся, со́лнце селе́ния Христо́ва, псалмопе́вцем предъявле́нное; Ра́дуйся, та́инство, многообра́зне проро́ки пронарече́нное. Ра́дуйся, проро́ческих глаго́л всех, предрече́нных о Тебе́, коне́ц прине́сшая; Ра́дуйся, Вы́шняго смотре́ния вся за спасе́ние ми́ра соверши́вшая. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ мир, И́же всех Госпо́дь от земна́го Тя ро́да избра́ в Ма́терь Себе́ и, нас ра́ди быв челове́к, взы́де, отню́дуже сни́де, к Небеси́ от земли́, и Тебе́ с Собо́ю возведе́ ко пребыва́нию во сла́ве ве́чней и соца́рствованию с Собо́ю, конца́ не иму́щему, Те́мже, я́ко Бог, слы́шит от всех: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ ве́рным, Богоро́дице Де́во, и заступле́ние всем, к Тебе́ прибега́ющим, и́бо Небесе́ и земли́ Творе́ц, от Тебе́ пло́тию проше́д, Пречи́стая, ду́хом и те́лом в Небе́сная Тя пресели́, ко ближа́йшему предста́тельству о всех, и́хже приглаша́ти научи́: Ра́дуйся, гра́де Царя́ Вели́каго верху́ горы́ Небе́сныя; Ра́дуйся, стено́ и покро́ве, не кры́ющийся от на́шего притека́ния. Ра́дуйся, ве́рным на враги́ посо́бствующая; Ра́дуйся, наше́ствия ага́рянская побежда́ющая. Ра́дуйся, ве́ры благочести́выя недви́жимое сохране́ние; Ра́дуйся, ерети́чествующих полко́в разоре́ние. Ра́дуйся, ра́дость и умире́ние ми́ру су́щая; Ра́дуйся, всегуби́тельнаго а́да попра́вшая. Ра́дуйся, во́инствующих на плоть целому́дрием изря́дное венча́ние; Ра́дуйся, му́ченических по́двигов всечестно́е прославле́ние. Ра́дуйся, преподо́бных трудо́м Хода́таице блаже́ннаго упокое́ния; Ра́дуйся, и́ноком благоскорбя́щим Пода́тельнице ве́чнаго ра́дования. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 11
Пе́ние вся́кое Богодухнове́нных пе́сней не довле́ет от нас ко похвале́ всечестна́го Успе́ния Твоего́, Всехва́льная Влады́чице, Цари́це Богоро́дице, но усе́рдно Тебе́ прино́сим, я́ко Матери Царя́ всех, смире́нное моле́ние на́ше, с Небе́сными чи́нми пою́ще Еди́ному досто́йно прославля́ющему Тя Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоприе́мная свеща́ и́стиннаго Све́та су́щим нам на земли́ я́вльшися, ду́ши просвеща́еши и чту́щих Твое́ всечестно́е преставле́ние к ра́зуму Боже́ственному наставля́еши, да пое́м Ти сицева́я: Ра́дуйся, свеще́ неугаси́мая огня́ невеще́ственнаго; Ра́дуйся, заре́ незаходи́мая Све́та невече́рняго. Ра́дуйся, луно́, от Со́лнца пра́вды облистава́емая; Ра́дуйся, све́тлосте, во тьме светя́щая. Ра́дуйся, свети́льниче, на све́щнице превы́шнем поста́вленный; Ра́дуйся, исто́чниче жи́зни, из гро́ба во свет изведе́нный. Ра́дуйся, Ма́ти Све́та у́мнаго, благочести́вых ду́ши просвеща́ющаго; Ра́дуйся, Ма́ти всех Бо́га, озло́бленных ду́ши утеша́ющаго. Ра́дуйся, упова́ющим на Тя живота́ коне́ц непосты́дный да́рующая; Ра́дуйся, достоя́ние Бо́жиим и Свои́м рабо́м на Суде́ Сы́на Твоего́ одесну́ю Его́ устроя́ющая. Ра́дуйся, Преблаже́нная, я́ко Тобо́ю блаже́ни есмы и мы, и́же Помо́щницу Тя и́мамы; Ра́дуйся, Преблагослове́нная в род и род, я́ко Госпо́дь с Тобо́ю, и Тобо́ю с на́ми. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 12
Благода́ть высокопресто́льныя сла́вы, на небесе́х дарова́нную Богома́тери, почте́нной седе́нием одесну́ю Сы́на Ея́ и Бо́га ви́дяще го́рнии умы́, подъя́ша Ю Престо́ли и Си́лы, окружи́ша Нача́ла и Вла́сти, припадо́ша стра́шнии Херуви́ми, Серафи́ми и Госпо́дства, со Арха́нгелы и А́нгелы вопию́ще: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще всечестно́е Твое́ Успе́ние, восхваля́ем вси ко пренебе́сным возсше́ствие Твое́, Цари́це Богома́ти. Ты же освяти́, просла́ви и спаси́ всех, любо́вию пою́щих Тебе́: Ра́дуйся, очи́стившая зе́млю пречи́стыми ног Твои́х стопа́ми; Ра́дуйся, освяти́вшая возду́х восхожде́нием Твои́м к Небеси́. Ра́дуйся, на Небе́сный круг возступи́вшая; Ра́дуйся, вся добро́ты неизре́ченныя зря́щая. Ра́дуйся, во сла́ве приседя́щая престо́лу Сы́на Твоего́ и Бо́га; Ра́дуйся, с Сы́ном и Бо́гом вечно ца́рствующая. Ра́дуйся, красото́ в десни́це Госпо́дней, украша́ющая блажа́щих Тя всех Небе́сных; Ра́дуйся, обра́дованная наде́янием на Тя всех земны́х. Ра́дуйся, облече́нная в со́лнце, сия́ющая благода́тию и сла́вою всей вселе́нней; Ра́дуйся, обеща́вшая сохраня́ти и спаса́ти призыва́ющих Тя всех в поднебе́сней. Ра́дуйся, от христиа́нских родо́в Ма́ти Бо́жия почита́емая и Богоро́дица имену́емая; Ра́дуйся, от восто́к со́лнца до за́пад пресла́вно и правосла́вно от всех благочести́вых сла́вимая. Ра́дуйся, Обра́дованная, во Успе́нии Твое́м нас не оставля́ющая.
Кондак 13
О Всепе́тая Ма́ти Безсме́ртнаго Царя́ Небесе́ и земли́, Христа́ Бо́га на́шего, живу́щая и по сме́рти, ны́нешняя приноше́ния о всечестно́м Твое́м Успе́нии от нас прие́мши, в жи́зни сей и в сме́ртнем успе́нии на́шем от вся́кия напа́сти, бед и му́ки изба́ви и Небе́снаго Ца́рствия нас, Цари́це, сподо́би, о Тебе́ вопию́щих: Аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1 и кондак 1)